Bakanlık tarafından hazırlanan “Yenilenmiş Ürünler Hakkında Yönetmelik” Resmi Gazete’de yayımlandı. Yönetmelik, kullanılmış ürünlerin yenilenmiş olarak tekrar satışa sunulmasına ilişkin uygulama usul ve esaslarını düzenlemektedir. Bakanlık tarafından yapılan açıklamada, ikinci el piyasasında alım satımı yapılan teknolojik ürünlerin belirli standartlara uygun bir şekilde yenilenerek garantili bir şekilde tekrar satışa sunulmasını sağlayan yenilenmiş ürün ekosisteminin etkinliğini artırmak amacıyla…
Bakanlık tarafından hazırlanan “Yenilenmiş Ürünler Hakkında Yönetmelik” Resmi Gazete’de yayımlandı. Yönetmelik, kullanılmış ürünlerin yenilenmiş olarak tekrar satışa sunulmasına ilişkin uygulama usul ve esaslarını düzenlemektedir. Bakanlık tarafından yapılan açıklamada, ikinci el piyasasında alım satımı yapılan teknolojik ürünlerin belirli standartlara uygun bir şekilde yenilenerek garantili bir şekilde tekrar satışa sunulmasını sağlayan yenilenmiş ürün ekosisteminin etkinliğini artırmak amacıyla yeni düzenlemelerin hayata geçirildiği belirtilmiştir.
Açıklamada, bu düzenlemeler ile cep telefonlarından bilgisayarlara, akıllı saatlerden oyun konsollarına kadar tüketicilerin yoğun ilgi gösterdiği ikinci el teknolojik ürünlerin garantili bir şekilde ekonomiye kazandırılması süreçlerinin daha hızlı, şeffaf ve güvenli hale getirilmesinin amaçlandığı vurgulanmıştır. Ayrıca, internet üzerinden yapılan alışverişlerde olduğu gibi mağazalardan satın alınan yenilenmiş ürünler için de tüketicilere 14 gün içinde hiçbir gerekçe göstermeksizin cayma hakkı tanındığı ifade edilmiştir.
Yenilenmiş Ürün Bilgi Sistemi (YÜBİS) ile her cihaz için dijital bir sicil oluşturulacak ve bu sayede hangi parçaların değiştirildiği ve hangi işlemlerin yapıldığı bilgilerine erişim sağlanabilecektir. YÜBİS üzerinden kayıp, kaçak ve çalıntı ürün sorguları yapılabilirken, tüketicilere ürün sertifikaları da sunulacaktır.
Öte yandan, yeni yönetmelikle televizyonlar da yenileme kapsamına alınmış, tüketici güvencesi daha geniş bir ürün yelpazesine yayılmıştır. Yenileme merkezleri için asgari sermaye şartı 30 milyon liradan 100 milyon liraya yükseltilmiş ve yönetmelik hükümlerine uymayan işletmelere idari yaptırım uygulanacağı belirtilmiştir.
Açıklamada, yenilenmiş cep telefonları için taksit avantajının getirildiği, yenileme merkezleri ve yetkili satıcılarca satılan yenilenmiş cep telefonlarında KDV oranının yüzde 1’e düşürüldüğü hatırlatılmıştır. Bu düzenleme ile yaşanabilecek suistimallerin önüne geçilmesine katkı sağlanacağı ve elektronik doğrulama, kayıt ve kontrol mekanizmalarının geliştirildiği belirtilmiştir.
Son olarak, açıklamada bugüne kadar yaklaşık 1,6 milyon ürünün yenilenerek piyasaya kazandırıldığı bilgisi paylaşılmış ve bu sistemin elektronik atıkların azaltılmasına, döngüsel ekonominin güçlendirilmesine ve çevreye verilen zararın önlenmesine katkı sağladığı vurgulanmıştır. Yapılan yeni düzenlemeler ile ekosistemin olumlu etkilerinin artarak devam edeceği ve tüketicilerin güvenli alışveriş ortamı oluşturulması hedeflendiği belirtilmiştir. Yönetmelik, 1 Ağustos’ta yürürlüğe girecektir.
Reklam & İşbirliği: [email protected]